Zavolejte nám, poradíme vám +420 474 770 340 8:00 - 15:00

6 jednoduchých způsobů, jak snížit stres v domácnosti

Život je plný stresu. V práci, mhd, na silnici a dokonce občas i při nákupu. Proto je nutné se vracet tam, kde z nás stres aspoň z části spadne a kde naopak budeme schopni načerpat novou energii a další den začít od znova. K tomu pomohou naše tipy na snížení stresu v domácnosti. 

6 jednoduchých způsobů, jak snížit stres v domácnosti

Udržujte domácnost uklizenou

Spoustu praktických tipů jsme zmiňovali v článku Jak mít doma “pořád” čisto a uklizeno. Každému vyhovuje něco jiného. Někdo trochu nepořádku snese a nevadí mu, jiný se cítí nepříjemně a má tendenci vše kontrolovat. Důležité je netíhnout k extrémům. Právě to je něco, co ve vás bude zbytečně vzbuzovat stres. A co hůř, v ostatních. 

Nejlepší je čistotu udržovat pravidelně na denní bázi a nenechávat nic na “pak”. Z "pak" se může stát týden a vy moc dobře víte, jaký to pak má na vás vliv. Cítíte nepříjemný stres v hrudi a výčitky... Zkuste vše dělat spíš v průběhu týdne, ať v sobotu nemáte celý den zabitý. 

Jaké aktivity lze dělat pravidelně v průběhu týdne?

  • Utřít rozlité tekutiny a vyluxovat/zamést drobečky
  • Hodit špinavé prádlo do koše
  • Vyčistit umyvadlo od vlasů, zubní pasty a jiné špíny a vyleštit zrcadlo
  • Odnést věci na jejich místo
  • Zbavit lednici prošlých surovin a výrobků hned, jak si jich všimnete 
  • Otřít boty od kamínků a bahna

Dobrou volbou může být také čistička vzduchu. Bydlíte v baráku, kde probíhají rekonstrukce nebo je venku prašné prostředí? Možná máte doma jemný prach, s kterým se těžko bojuje a navíc vás může dráždit a vyvolávat kašel. To je daleko od domácí pohody, že? Více jsme se o prachu rozepsali v článku Jak se efektivně zbavit prachu.

Organizace prostoru

Kam patří deky a kam jsem uklidili sváteční ubrusy? Neustále hledání a přemýšlení je nepraktické a navíc zbytečně zvyšuje hladinu stresu. Snažte se prostor rozdělit tak, aby měl smysl a každá věc měla své místo. Možná se vám vyplatí mít věci na konkrétní situace v krabici na skříni nebo pod postelí, aby vám zbytečně nezabíraly místo v úložných prostorech jako jsou skříně a police.

Víte, že každý rok něco konkrétního hledáte? Napište si to do poznámek do telefonu, diáře, textového souboru nebo na nástěnku. Sice se to může zdát zbytečné, ale mít ve věcech pořádek je uklidňující. Možná neuškodí, když si dáte upozornění na určitý čas s nějakou krátkou poznámkou o umístění nebo užitečnou informací (např. musíme koupit nové ozdobičky na strom).

Jak se zbavit stresu a být v pohodě

Měkké materiály a příjemné barvy 

Nechceme se příliš plácat po ramenech, ale naše nabídka měkkých výrobků v okouzlujících barvách a vzorech je prostě neuvěřitelná. Dáváme si pozor, aby vám vše, co prodáváme, vyvolalo úsměv na tváři a udělalo radost. Ať už jde o ručníky nebo koupelnové předložky.

Proto se zaměřujeme na přírodní materiály, kvalitní zpracování a rozmanité styly. Zútulňování bytu podle nás patří mezi naprostý základ pohody. Není to jen místo, kam chodíte spát. Ovlivňuje vás více, než si myslíte. Zamyslete se, co se vám líbí a jakou atmosféru chcete, aby byt vyvolával. Nemusíte se držet jen minimalismu. Pro každého není a celobéžový byt opravdu nesedí každému. Třeba vás zaujme naopak maximalismus.

Rozhodně si přečtěte náš článek Jak správně kombinovat barvy a vzory a na co si dát pozor. Dozvíte se tam opravdu užitečné rady a tipy, které vám pomohou se rozhodnout a promyslet, co dává smysl a co ne. Znáte třeba pravidlo 60–30–10? I to v něm vysvětlujeme. Připravili jsme pro vás i dva vzory, jak si vytvořit jednoduchou koláž a vizualizovat si výsledný vzhled. O samotné Psychologii barev máme také článek.

beránková mikina pro muže

Když se ještě vrátíme k těm měkkým produktům, i ty na nás mají pozitivní vliv. Stačí si představit, jak se po náročném dni zachumláte do beránkové mikiny a pustíte oblíbený seriál... 

Rostliny nesmí chybět

Někdo miluje hrabání v hlíně, sázení a starání se o rostlinky. Baví ho koukat po nových kouscích na bazarech anebo své malé řízky vyměňovat. Každá nová rostlinka musí být nutně vyfocená na instagram a s ostatními vychválená do nebes. Pak jsou tu lidé, kteří o živé rostliny takový zájem nemají a spíš jim udělají radost řezané květiny plné barev. 

Ať tak nebo tak, zeleň dělá lidem radost. Uklidňuje, zbavuje stresu a pomáhá se napojit na přírodu. Nechceme se opakovat a proto vás navedeme na náš článek Jaké květiny a rostliny si pořídit do bytu. Najdete tam praktického průvodce a rozdělení na jedovaté a nejedovaté.

A bylo světlo

Světlo má na nás až nečekaně velký vliv. Je sice to přirozené, ale ne každý si to uvědomuje a třeba si omylem ničí cirkadiánní rytmus. Během dne se teplota světla hodně mění. Od bílé až po žlutou. A to z toho důvodu, aby se tělo postupně unavilo a připravilo na spánek.

Bílé světlo nás udržuje bdělé a v akci. Hodí se v situacích, kdy potřebujeme pracovat nebo se na něco soustředit. Naopak žluté světlo dává očím šanci si odpočinout, unavit se a mít chuť spát. Určitě znáte, jak se vám u knížky se zapnutou lampičkou brzy klíží očí. A tak je to správně, tělo obvykle moc dobře ví, kdy je čas spát.

Na toto téma by se vám mohl hodit náš článek Jaký vliv má světlo a tma na spánek. Jdeme tam mnohem více do hloubky, proč je důležité si dávat pozor na teplotu světla, jak ji zvolit a proč potřebujete zatemňovací nebo blackout závěsy.

Relaxační techniky

Uf, to byl dlouhý a těžký den. Přijdu domů, starosti hodím za hlavu a nohy na stůl! Dávejte si pozor, protože to nemusí být vždy ten nejlepší způsob, jak zvládat stres. Mnoho z nás vůbec neví, jak se stresem pracovat a jak ho efektivně zvládat.

Opravdu nestačí snažit se vše zapomenout. Mozek je “chytrý” a spoustu věcí si pamatuje. A následně vás ovlivňují věci, o kterých už dávno "nepřemýšlíte". Jenže pak se to nakupí a vy jednoho dne vybuchnete jako papiňák nebo se z vás stane hrnečku vař a emoce se nečekaně rychle vyválí a vy nebudete vědět, co a jak.

základní relaxační techniky

Od srdce vám doporučujeme se při větším stresu zaměřit na sebe a naučit se emoce zpracovat. Jedna z nejdůležitějších součástí je dýchání. Umíte správně dýchat? Využíváte celé plíce nebo se nadechujete jen mělce? Uvědomujete si jednotlivé části těla? Jak na vás stres působí a co děláte ve chvílích, kdy je toho moc? Cítíte každý den tlak v žaludku, ale ignorujete ho, protože vás nic jiného nenapadá?

Dlouhodobý stres nemá na lidské tělo vůbec dobrý vliv. Zhoršuje spánek, náladu, sportovní a pracovní výkony, trpělivost, komunikaci, soustředěnost a mnoho dalších věcí. A samozřejmě nesmíme vynechat ani samotné zdravotní problémy jako vysoký tlak, zažívací potíže, bolesti hlavy, zhoršení stavu pleti, kůže a vlasů. 

Zde vám doporučíme pár relaxačních technik, které by vás mohly zajímat, více informací se dozvíte na třeba na Nevypusťduši.cz:

  1. Jacobsonova progresivní svalová relaxace
  2. Řízená imaginace nebo vizualizace
  3. Autogenní trénink
  4. Mindfulness
  5. Audioterapie se zvuky přírody
  6. O technikách jsme se rozepsali v novějším článku

Naposledy přidané

Novinky v nabídce: Vaflové osušky Florencia a froté osušky Bella

| 3 minuty čtení
Ve světě domácího textilu neustále hledáme způsoby, jak zlepšit vaše každodenní pohodlí a zároveň přinést do našich domovů kousek luxusu. S…

Co je to flanel a jak se o něj starat?

| 4 minuty čtení
Flanel je oblíbený hlavně v zimě. Má totiž magické tepelné vlastnosti, které volají po měkkém zachumlání. Trápí vás v zimě chladné počasí a s…
Nahoru